Přivezte nám do Jinočan staré autobaterie, zaplatíme 12,50 Kč/ kg.

Ženy za volantem

Ženy za volantem
Řízení v Česku je často opředeno mýty a vtípky o řidičkách. Navzdory přetrvávajícím stereotypům a historkám o parkování však data a statistiky Ministerstva dopravy a Policie ČR mluví jasně. Při hodnocení řidičského chování je nutné odhlédnout od předsudků a podívat se na fakta.

5_19

Ženy tvoří v Česku téměř polovinu
všech držitelů řidičských průkazů, avšak jejich podíl na zaviněných nehodách je dlouhodobě výrazně nižší. Statistiky uvádí, že ženy obvykle zaviní pouze 17-33 % všech nehod. Muži tedy zaviní nehodu mnohonásobně častěji.
Rozdíl je nejvíce patrný v oblasti přestupků a trestného chování. Muži jsou za své přestupky bodováni 10x častěji než ženy. Muži dominují v nejrizikovějších typech přestupků jako je nepřiměřená rychlost, jízda pod vlivem alkoholu či drog a riskantní manévry (např. nebezpečné předjíždění).
Naproti tomu se ženy sice dopouštějí chyb, ale ty jsou často méně závažné a souvisí spíše s chybným vyhodnocením situace (např. přednosti v jízdě na křižovatkách). Kdyby muži řídili stejně bezpečně jako ženy, počet úmrtí na českých silnicích by mohl podle analýz Centra dopravního výzkumu klesnout až o pětinu.

1_25

Důvod, proč jsou řídí bezpečněji
je v jejich přístupu k řízení, který je více praktický. Využívají auto primárně pro tzv. "trip chaining" – řetězení krátkých jízd za účelem zajištění domácnosti a rodiny. Sem patří odvoz dětí do školy, nákupy, lékař atd. Tyto jízdy probíhají často v hustém městském provozu a ve špičce, což sice vyžaduje vysokou koncentraci, ale zároveň nutí k pomalé a rozvážné jízdě.

Průzkumy ukazují, že i zkušené řidičky mívají nižší sebevědomí za volantem než muži a častěji se považují za "průměrné". Tato sebekritičnost a opatrnost je hlavním faktorem, který je nutí k větší rozvaze a menší ochotě riskovat.

3_24
Podle každé třetí ženy za volantem je její předností obezřetná jízda a cení si svého důsledného dodržování pravidel silničního provozu. Žena je schopná se v autě soustředit a rychle reagovat, je zvyklá na multitasking.

Ženy v dopravě obecně méně riskují, jezdí zodpovědněji a častěji se poutají bezpečnostním pásem. To potvrzují i data Centra dopravního výzkumu: v období od ledna 2021 do července 2024 tvořily nepřipoutané ženy 24 % všech žen usmrcených při nehodách v automobilech, zatímco u mužů šlo o 30 %. V případě lehkých zranění nebyly připoutány pouze 3 % žen, u mužů to bylo více než dvojnásobek (7 %).

2_22

Bezpečí hraje u žen klíčovou roli.
Podle Ministerstva dopravy je pro ženy pocit bezpečí mnohem důležitější než pro muže a to napříč věkovými skupinami. Zároveň platí, že vnímání důležitosti bezpečí roste s věkem u obou pohlaví.

4_22

Podle nezávislé a vysoce respektované americké organizace pro výzkum bezpečnosti silničního provozu Insurance Institute for Highway Safety vyplývá, že na ujetou miliardu kilometrů muži řidiči umírají o polovinu častěji než ženy. 

I přes prokazatelnou bezpečnost jsou řidičky neustále konfrontovány s předsudky.
Souhrn dostupných dat a statistik z Ministerstva dopravy, Policie ČR a mezinárodních institucí, jako je IIHS, je naprosto jednoznačný: Ženy za volantem jsou prokazatelně bezpečnější, zodpovědnější a méně rizikové účastnice silničního provozu. Stereotypy o ženském řízení, které jsou často zaměřeny na detaily jako parkování, přehlížejí kritický fakt: v otázce života a smrti, rychlosti a alkoholu prokazují ženy vyšší míru zodpovědnosti. Namísto přetrvávajících předsudků si tak české řidičky zaslouží uznání – jejich praktický a opatrný přístup je klíčový pro zvyšování bezpečnosti silnic v celé zemi.

6_16

Zdroj: policie.gov.cz, md.gov.cz, cdv.cz, vize0.cz