Přivezte nám do Jinočan staré autobaterie, zaplatíme 15,50 Kč/ kg.

Novinky

Maximální povolená rychlost v zemích Evropy

Možná vyrazíte autem na dovolenou po Evropě. 

6_1

Na co před cestou nezapomenout?

  1. Zkontrolujte auto - ujistěte se, že je auto ve stavu schopném absolvovat delší jízdu a že máte potřebné dokumenty - osvědčení o technické kontrole a pojištění, nezapomeňte na povinnou výbavu platnou v dané zemi
  2. Řidičský průkaz - zjistěte, zda je váš řidičský průkaz platný i v zemi, do které míříte (některé země vyžadují tzv. ověřený řidičský průkaz do jednoho nebo více jazyků)
  3. Připravte si KPZ do auta - deka, zásoby jídla a pití, léky, atd.

 1_6

Víte, jakou rychlost v evropských zemích dodržovat? Rychlosti platí pro osobní auta do 3,5 t.

Destinace

Max rychlost v obci

Max rychlost mimo obec

Max rychlost na rychlostní silnici

Max rychlost na dálnici

Pozn.

Albánie

40 km/h

80 km/h

90 km/ h

110 km/ h

Andorra - Španělsko

50 km/ h

90 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

Brusel/ Belgie

30/ 50 km/h

70, 90 km/ h

70 km/ h

120 km/ h

Rychlost 120 km/ h navíc platí i na silnicích se dvěma nebo více jízdními pruhy v každém směru, které jsou uprostřed odděleny bariérami.

Bosna
a Hercegovina

60 km/ h

80 km/ h

100 km/ h

130 km/ h

Bulharsko

50 km/ h

90 km/ h

120 km/ h

140 km/ h

Černá Hora

50 km/ h

80 km/ h

100 km/ h

120 km/ h

Dánsko

50 km/ h

80 km/ h

80 km/ h

130/ 110 km/ h

Finsko

50 km/ h

80 km/ h

100 km/ h

120 km/ h

Paříž/ Francie

30/ 50 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

130 km/ h

Při snížení viditelnosti pod 50 metrů např. vlivem husté mlhy, může být v některých oblastech bez ohledu na typ komunikace snížena rychlost na 50 km/ h.

Chorvatsko

50 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

130 km/ h

Itálie

50 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

130 km/ h

Lucembursko

50 km/ h

90 km/ h

90 km/ h

130 km/ h

v tunelech 90 km/ h

Maďarsko

50 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

130 km/ h

Moldavsko

50 km/ h

90 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

Německo

50 km/ h

100 km/ h

130 km/ h

Na dálnicích se jedná o doporučenou rychlost, narazíte na úseky s neomezenou rychlostí.

Nizozemsko

50 km/ h

80 km/ h

100 km/ h

110 km/ h

Na dálnicích 100 km/h (6:00–19:00 h)

Norsko

50 km/ h

80 km/ h

90 km/ h

100/ 110 km/ h

Polsko

50 km/ h

90 km/ h

100/ 120 km/ h

140 km/ h

Rakousko

50 km/ h

100 km/ h

130 km/ h

130 km/ h

Rumunsko

50 km/ h

90/ 100 km/ h

120 km/ h

130 km/ h

Řecko

50 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

130 km/ h

Slovensko

50 km/ h

90 km/ h

130 km/ h

130 km/ h

Slovinsko

50 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

130 km/ h

 

5_2

Možná se vám do výbavy bude hodit některý z našich autodoplňků, který pořídíte na našem eshopu nebo na prodejně v Jinočanech: https://www.autobaterie-jinocany.cz/autodoplnky-2/

 3_5

Užijte si cestu a v pořádku se vraťte domů.

Zdroj: autoklub.cz, garáž.cz, cebia.cz

Ujetí od dopravní nehody

Ujetí od dopravní nehody
Podle analýzy Centra dopravního výzkumu v minulých 3 letech došlo v ČR k bezmála 55 000 dopravních nehod, od kterých jejich viníci ujeli. Každý den tak průměrně od nehody odjede 50 takových lidí, každou půlhodinu jeden.
Kromě zranění, vč. těch smrtelných došlo ke škodám v hodnotě přes 30 miliard Kč. Smrtelné následky těchto nehod byly evidovány v 10 krajích.

Viníci
se dopouští přinejmenším přestupku, v některých případech i trestného činu - zejména u nehod se zraněním. K ujetí od nehody je řada důvodů, od ztráty z bonusu z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla až ke strachu z odpovědnosti. K takovému chování se statisticky uchylují zejména řidiči, kteří už za sebou mají trestný čin nebo přestupek. Svou roli samozřejmě hraje také akutní stres, který ovlivní i zodpovědného řidiče, který je v důsledku psychického šoku schopný ujet z místa nehody. 

Přehled počtů nehod a zranění, od kterých viníci ujeli:

  • 2021: 17 683 nehod, 8 usmrcených, 19 těžkých zranění, 446 lehkých zranění
  • 2022: 18 378 nehod, 9 usmrcených, 24 těžkých zranění, 515 lehkých zranění
  • 2023: 18 124 nehod, 10 usmrcených, 23 těžkých zranění, 475 lehkých zranění

Tato čísla souhrnně znamenají 18,5% podíl na všech nehodách. V 68 % případů se jednalo o střet se zaparkovaným nebo odstaveným autem. U 2,6 % nehod s následky zranění viníci neposkytli povinnou první pomoc. Nejčastěji se jednalo o střety s chodci. Ve sledovaném období bylo zraněni 89 dětí do 14 let.

Od začátku roku 2024 se za neprodlené nezastavení vozidla či opuštění místa dopravní nehody 5x zvýšily maximální možné pokuty ve správním řízení na 25 000 Kč. Zároveň na tuto situaci pamatuje trestní zákoník, který viníka potrestá odnětím svobody až na 5 let nebo zákazem činnosti.

Řešení nabourání odstaveného vozidla
V případě, že např. na parkovišti obchodního domu odřete cizí auto a majitel není v dohlednu, nestačí dát lístek za stěrač. Stali jste se účastníkem dopravní nehody, od které nesmíte ujet. Na místě byste měli na majitele auta počkat nebo zavolat policii, která majitele najde a kontaktuje. Máte-li uzavřené tzv. povinné ručení a nejste nezpůsobilí k řízení, pak za vás škodu zaplatí pojišťovna. Kromě čekání na policii vám hrozí pokuta za způsobení dopravní nehody bez újmy na zdraví - na místě za 1 500 Kč nebo ve správním řízení 2 000 - 5 000 Kč, bez trestných bodů. V případě ujetí od takové nehody vám hrozí ve správním řízení už zmíněných až 25 000 Kč a k tomu 4 trestné body a zákaz řízení po dobu 4 - 6 měsíců. 

Nabourali vás?
V případě, že na vás viník nehody počká nebo vás kontaktuje v tomto ohledu policie, škodu neprodleně nafoťte, sepište formulář o nehodě (nechte si jej na místě podepsat a podepište jej i vy), oba zavolejte na pojišťovnu viníka. Pokud si nejste jisti, kdo nehodu zavinil nebo výší její škody, zavolejte policii. Povinnost ji zavolat vzniká při škodě nad 100 000 Kč, což je dnes u nových aut téměř každý viditelnější ťukanec. Policii musíte zavolat také v případě, že došlo ke zranění nebo byl poškozen majetek třetí osoby.

Našli jste lístek za stěračem?
Pak nehodu nafoťte, kontaktujte viníka, sepište společně formulář, který oba podepíšete a nehodu oznámíte na pojišťovnu viníka.

Pokud se s viníkem nedomluvíte nebo ho vůbec není možné přes uvedené číslo kontaktovat, zavolejte policii. Pokud ta viníka dohledá, hrozí mu postih za ujetí od místa nehody bez újmy na zdraví viz výše. Takové dohledání ovšem není snadné. Zkusit můžete také štěstí - kamery na parkovišti nebo se přihlásí svědek. Využít můžete také sílu sociálních sítí. Stala-li se nehoda na hlídaném parkovišti, které tak musí být vedeno a označeno, pak byste měli volat policii a zároveň kontaktovat provozovatele parkoviště, který ručí za některé škody způsobené na hlídaných vozidlech. Učinit tak musíte do 15 dnů od incidentu, nejlépe písemně nebo přes datovou schránku, abyste měli doklad o nahlášení.

Havarijní pojištění
je dalším řešením kolize, počítejte však s obvyklou smluvenou spoluúčastí. Záleží na rozsahu škody a nákladech na opravu. Některé pojišťovny vyžadují protokol o nehodě od policie. Pokud nevíte, zda se to týká vaší pojišťovny, kontaktujte oficiální infolinku pojišťovny, kde vám poradí.

V případě, že auto není vaše,
ať už je zapůjčené nebo na operativní leasing, neprodleně kontaktujte pronajímatele/ leasingovou společnost a o nehodě je informujte. 

Zdroj: Garáž.cz
Besip.cz
clfa.cz

Rychlost na dálnici

Rychlost na dálnici
Zvýšit nebo ne? Jedná se o poměrně kontroverzní téma. Jedna strana se přiklání ke zvýšení aktuálního limitu 130 km/h na 150 km/h, ti na opačné straně se obávají, že zvýšenou rychlostí řidiči jezdí už teď a povolením vyššího limitu ještě zrychlí.

4_3

Historie dálniční dopravy:

  • 1978: Zavedení prvního dálničního úseku v Československu (D1 Praha - Humpolec) Max rychlost 130 km/h.
  • 1989: Snížení maximální povolené rychlosti na 110 km/h z důvodu úspory paliva a emisí.
  • 1994: Zvýšení maximální povolené rychlosti zpět na 130 km/h.
  • 2016: Zavedení experimentálního úseku na D1 u Humpolce s maximální povolenou rychlostí 150 km/h.
  • 2021: Ukončení experimentu a návrat k maximální povolené rychlosti 130 km/h na daném úseku.

1_4

V budoucnu

Ministerstvo dopravy ČR zvažuje zavedení variabilní rychlostní limity na dálnicích. Tím by došlo ke kompromisu mezi stranami podporovatelů i odpůrců zvýšení aktuální maximální povolené rychlosti na dálnici. Variabilní rychlostní limit by automaticky přizpůsobil maximální povolenou rychlost aktuálním podmínkám, jako je počasí, hustota provozu a v neposlední řadě stav vozovky.
Podle současného ministra dopravy povede zvýšení rychlosti ve vybraných úsecích dálnic v kombinaci s moderní telematikou k vyšší průjezdnosti a vyšší bezpečnosti. Jednat by se mohlo o úseky na zmodernizované části dálnice D11, například mezi Hradcem Králové a Jaroměří, části D3, ale také plzeňské D5 či D8 na území Středočeského kraje. Všechny bude resort dopravy konzultovat s policií. S konkrétní podobou by ministerstvo mohlo přijít na konci roku 2025.

3_3

Je nutné
například vybavit dálnice moderním telematickým zařízením, které upravuje rychlost podle aktuální situace. Proměnné dopravní značení dokáže rychlost např. snížit při špatných povětrnostních podmínkách. Podobný systém zvyšování a snižování rychlosti na dálnicích je běžný v Německu, kde je rychlost na některých úsecích dokonce neomezená, vždy je však upravena takovým zařízením, často je rychlost kvůli provozu a bezpečnosti snížena.

Zdroj:
mdcr.cz
ceskenoviny.cz
idnes.cz

 




Konec velkého techničáku

Konec velkého techničáku

Od letošního ledna skončilo vydávání nových velkých technických průkazů. Nahrazuje jej tzv. malý techničák, nebo-li osvědčení o registraci vozidla. Veškeré potřebné informace jsou dostupné také online přes Portál občana. 

portal obcana1

Co je pro řidiče jinak?

  • stačí vám 1 doklad osvědčení o registraci vozidla
  • informace najdete online přes Portál občana
  • změny týkající se vašeho auta (např. STK) se nově zapisuje pouze do digitálního registru vozidel

Co dělat se starým velkým TP?

  • stávající velké technické průkazy jsou dále v platnosti, není potřeba je vyměňovat za nový
  • při prodeji auta se bude nový majitel držitelem pouze osvědčení o registraci vozidla

Slibované výhody

  • řidiče čeká méně papírování
  • zjednodušení administrativy díky zavedení digitálního registru
  • dostupnost informací online = lepší dostupnost

Odpovědi na nejčastější dotazy ohledně novinek najdete na Ministerstvu dopravy

Letak-1

Zdroj: www.mdcr.cz 

 



Maximální rychlost

Nejčastější příčinou dopravních nehod
je nepřiměřená rychlost. Dlouhodobý problém s tragickými následky.
 

Často žijeme v přesvědčení,
že překročení maximální povolené rychlosti je jediným faktorem. Kromě stanovených rychlostních limitů jsou ale stanovena i obecná pravidla upravující rychlost jízdy. Zejména svým schopnostem, povětrnostním podmínkám, vlastnostem auta, případně nákladu a v neposlední řadě předvídatelným okolnostem.

 

EU
se rozhodla promluvit do této statistiky svým nařízením. Všechna auta uvedená na trh v červenci 2022 budou muset být vybavena podpůrným asistenčním systémem pro omezení rychlosti, tz. ISA systém (Ingelligent Speed Assistance). Cílem je zajištění vyšší bezpečnosti na silnicích.

Fungování
systému ISA v autě funguje na několika úrovních, rozhodnutí použití je na automobilkách.

Na té první Vás musí systém varovat při překročení povolené rychlosti na dané silnici nebo jejím úseku. Údaje o rychlosti získává čtením dopravních značek nebo pomocí dat z GPS.

Druhá varianta Vám navíc jako upozornění po pípnutí spustí vibraci do volantu.

Další varianty už Vás nebudou pouze obtěžovat, ale aktivně zasáhnou do řízení. Donutí Vás zpomalit aktivním tlakem na pedál plynu zpět k řidiči nebo auto dokonce samo zpomalí na danou rychlost. V obou případech se systém chová podobně jako adaptivní tempomat, takže tzv. prošlápnutím pedálu plynu účinky systému potlačíte.

Vypnutí
celého systému bude možné vzhledem k tomu, že ani jedna z technologií rozpoznávání dopravních značek nefunguje na 100 %. Ať už kvůli špatnému značení, zhoršení viditelnosti nebo povětrnostních podmínek.

Pamatovat
si Vaše auto bude všechna překročení maximální povolené rychlosti. Otázkou zůstává, jak se s těmito daty bude v budoucnu pracovat…

Zdroj: Garáž, Policie ČR, Dopravní právo

Nant de Drance

Ve Švýcarsku

byla zprovozněná obří vodní baterie. Může uložit nejméně 5x větší množství energie než naše přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně. Jedná se o elektřinu odpovídající 400 000 baterií do elektromobilů (počítáno s průměrnou kapacitou baterie 50 kWh).


Díky tomuto gigantu

by měl být snadnější přechod na obnovitelné zdroje. Navíc je systém přečerpávání vody šetrný vůči ekosystému. Nant de Drance se skládá z přečerpávací vodní elektrárny spojující dvě původní nádrže. Využívá uzavřený oběh 6 čerpadlových turbín s proměnlivými otáčkami, které dodávají elektřinu do sítě okamžitě. Snižuje tím i riziko výpadků. Běžné přečerpávací elektrárny s otevřeným průtokem se navíc obvykle staví na říčních systémech, na kterých se musí vybudovat přehrady. Tím následně dochází k ohrožení volně žijících živočichů a poškození ekosystému.

 

Vodní baterie
jsou využívané k uložení přebytečné energie vyrobené z obnovitelných zdrojů. V době nadprodukce je energie přečerpána do horního bazénu a uvolní se k výrobě energie v době vysoké poptávky. Nant de Drance by tak měla díky svému umístění v srdci Evropy hrát významnou roli při stabilizaci energetických sítí Švýcarska a celé Evropy.

 

Samotné umístění
baterie je unikátní - podívejte se https://www.nant-de-drance.ch/en/discover.

Je ukrytá 600 m pod zemí v obří jeskyni o délce dvou fotbalových hřišť. Vybudováno bylo asi 17 km podzemních tunelů. Mezi nádržemi Emosson a Vieux Emosson ve Valais v 2 000 m nad mořem. Dvě nádrže nově pojmou více vody než 6 500 olympijských bazénů.

 

Vysoká nadmořská výška

ovlivnila logistiku stavby, která se neobešla bez komplikací. V úzkých údolích nebylo dost místa k instalaci všech potřebných zařízení, v zimě byla staveniště částečně zavřená kvůli padajícímu sněhu. V období zimy se do projektu stavby zapojil zvláštní tým zkušených horalů, kteří po nasněžení sníh odstřelovali z vrtulníku, aby předešli riziku lavin. Na stavbě se tak pracovalo dlouhých 14 let.

 

Video ze stavby včetně umístění Francisových turbín najdete zde https://www.nant-de-drance.ch/en/construction

 

“Přečerpávací vodní elektrárny nabízejí jedno z nejúčinnějších řešení skladování energie, které je v současnosti k dispozici. Konkrétně Nant de Drance vrací přibližně 80 % odebrané elektřiny zpět do sítě a uchovává přibližně 20 hodin energie v záloze.” říká profesor inženýrství na Australské národní univerzitě Andrew Blakers.

 

Celá Evropa má ambice

stát se prvním klimaticky neutrálním kontinentem. V roce 2020 pocházelo z obnovitelných zdrojů asi pětina celkové energie Evropy. Evropská komise se zavázala do roku 2030 zvýšit podíl zelené energie na 45 %.

 

K dosažení tohoto cíle je zapotřebí nové velkokapacitní úložiště. Podle Evropské asociace pro skladování energie bude Evropa v roce 2030 potřebovat 200 gigawattů skladovacích kapacit, což je 4x více než je v současnosti. Za posledních 10 let přitom do sítí přibylo pouhých 8 gigawattů úložišť.

Přečerpávací vodní elektrárny by tak mohly mít v budoucnu velký význam. Vyrábět by mohly i mimo Evropu. Blakers se svým týmem vytipovali asi 600 000 míst potenciálních lokalit pro systém s uzavřeným okruhem, jako je u Švýcarska. K pokrytí celkové globální potřeby skladování energie by bylo zapotřebí pouhé procento z nich.

 

Zdroj: https://adoc.pub/, Volty.cz, Euro.cz

 

Přeprava zvířat

 

Jezdí s Vámi čtyřnozí miláčci autem?

Pak byste měli dodržet několik zásad, abyste vždy společně do cíle dorazili v pořádku.

Opravdu

Každý čtvrtý řidič přiznal, že jeho zvíře vystrkuje hlavu z okna. Někteří z nich uvedli, že pes dokonce z okna vyskočil nebo vypadl. Spousta lidí také přiznává, že kvůli nedostatečně zabezpečenému zvířeti v autě bourali.

 

 

Představte si,

že při náhlém prudkém brždění se díky přetížení hmotnost zvířete zněkolikanásobí. Už rychlosti 40 km/h se jeho váha zvýší čtyřicetkrát. Je bláhové myslet si, že psa v takové situaci udržíte. Z vašeho miláčka se najednou může stát neovladatelná zbraň, která smete vše, co má v cestě.

Proto by zvíře nemělo být přepravováno na předním sedadle. V případě nárazu by mohlo proletět předním sklem nebo být vážně zraněno airbagem. Podobný problém nastává s nepřipoutaným zvířetem na zadních sedadlech, ze kterého může být po nárazu vymrštěno dopředu.

 

 

Pokuta a týrání zvířat

Při nepřipoutání zvířete v autě můžete vyfasovat od Policie pokutu až 2000 Kč na místě. Jako řidič jste povinen zajistit bezpečnost přepravované osoby nebo zvířete a bezpečnou přepravu nákladu. Navíc tady požadavky udává také předpis na ochranu zvířat proti týrání. Ten dává za povinnost, aby zvíře dostalo během jízdy najíst a napít, aby mu byl ve vhodných okamžicích poskytnut odpočinek a aby bylo k přepravě způsobilé. Zvíře musí mít možnost zaujmout přirozenou polohu a musí být zajištěno dostatečné proudění vzduchu. Máte-li ho v přepravce nebo přepravním kontejneru, podlaha by neměla být kluzká, musí zabránit prosakování výkalů a zvíře nemá být schopné se z bedny samovolně dostat. Zároveň přepravka musí být umístěna tak, aby se nehýbala.

Věřte, že pokuta za porušení zákona o týrání zvířat dosahuje podle závažnosti pochybení až 200 000 Kč, v nejhorším případě může být kvalifikován trestný čin. Veterinární správu na místo dle uvážení volá Policie.

Bezpečnost pro všechny

Podle zákona není určený způsob, jak zvíře správně přepravovat. Z uvedených doporučení, jak ne, však můžeme vytušit, že je lepší zvíře v autě zajistit než následně litovat, že jsme to neudělali.

 

 

Malé zvíře

Majitelé malých psích plemen nebo koček a drobných zvířat mohou použít k tomu určené přepravky, které je vhodné umístit do kufru a zajistit ji proti pohybu. Tady vás zvíře nebude rušit vůbec. Velikost přepravky by měla být taková, aby si zvíře mohlo lehnout.

 

 

Středně velká a velká plemena psů

Je vhodné převážet zajištěná na zadním sedadle. Vyvarujte se jízdy se psem na volno. Pořiďte speciální postroj, kterým psa připoutáte k bezpečnostnímu pásu. Tyto postroje mají očko pro karabinu, můžete je použít také pro venčení. Nepoužívejte běžný postroj na procházky, není totiž dost pevný a vašeho psa by v případě nutnosti neochránil.

Pro tuto skupinu psů můžete využít také ochranný potah, který se upevní za opěrky hlavy, aby ze sedadla nesklouzl. Má voděodolnou a protiskluzovou úpravu pro větší pohodlí při cestování.

 

 

Příliš velký

Než aby se vešel do kabiny auta? V takovém případě nezbývá, než psa umístit do kufru. Ten musí být v případě převozu zvířete oddělen speciální mříží, která se rozepře mezi podlahou a stropem auta. Do kufru pořiďte nepromokavou deku. V nabídce najdete i takové, kterými lze přetáhnout plastovou hranu nárazníku, aby vám pes drápy nepoškrábal lak při vystupování.

Pokud velkého psa převážíte často, nejbezpečnější je instalace hliníkové klece do kufru. Existuje několik rozměrů nebo je možné ji vyrobit na míru.

 

 

Buďte ohleduplní

Než někam vyrazíte, nechte své zvíře zvyknout si na novou situaci. Seznamte ho s místem, kde bude, dejte mu pamlsek a deku nebo hračku, které zná. Při cestě nezapomeňte psa vyvenčit. S jídlem to přehánět nemusíte, vystresované zvíře by se vám mohlo pozvracet.

 

K venčení za šera nebo tmy vám může přijít vhod reflexní páska, kterou u nás seženete:

Reflexní páska 30 cm - norma CE

Reflexní samonavíjecí páska 44 cm

 

Šťastnou cestu Vám i Vašim čtyřnohým miláčkům.

Dárek k objednávce - PURGATOR TABLETA DO OSTŘIKOVAČŮ

Od dubna 2020 od nás ke každé objednávce nad 1 200 Kč (Vč. DPH) dostanete dárek - oblíbený PURGATOR - tabletu do ostřikovačů s vůni citronu.

Tableta - letní ostřikovač zdarma jako dárek k objednávce nad 1000 Kč.

Milí zákazníci, do konce roku 2019 od nás dostanete při každé objednávce nad 1000 Kč zdarma tabletu - letní ostřikovač zdarma.

TRUCKS

Zdravíme všechny TRUCKS (náklaďáky) a jejich řidiče. Blíží se nám podzim. Co takhle jedinečnou baterii VARTA® Promotive EFB 240Ah. Nejefektivnější baterii všech dob!

https://www.autobaterie-jinocany.cz/varta-promotive-efb/varta-efb-240/