Milí zákazníci, ve státní svátek 1.5.2024 (středa) máme zavřeno. V tento den je uzavřena prodejna, neodesíláme zboží, přepravní firmy nedoručují. V prodejně máme otevřeno do úterý 30.4. a poté opět od čtvrtka 2.5., kdy vám rádi zboží vydáme nebo odešleme. Přivezte nám do Jinočan staré autobaterie, zaplatíme 16,50 Kč/ kg.

Rychlost na dálnici

Rychlost na dálnici
Zvýšit nebo ne? Jedná se o poměrně kontroverzní téma. Jedna strana se přiklání ke zvýšení aktuálního limitu 130 km/h na 150 km/h, ti na opačné straně se obávají, že zvýšenou rychlostí řidiči jezdí už teď a povolením vyššího limitu ještě zrychlí.

4_3

Historie dálniční dopravy:

  • 1978: Zavedení prvního dálničního úseku v Československu (D1 Praha - Humpolec) Max rychlost 130 km/h.
  • 1989: Snížení maximální povolené rychlosti na 110 km/h z důvodu úspory paliva a emisí.
  • 1994: Zvýšení maximální povolené rychlosti zpět na 130 km/h.
  • 2016: Zavedení experimentálního úseku na D1 u Humpolce s maximální povolenou rychlostí 150 km/h.
  • 2021: Ukončení experimentu a návrat k maximální povolené rychlosti 130 km/h na daném úseku.

1_4

V budoucnu

Ministerstvo dopravy ČR zvažuje zavedení variabilní rychlostní limity na dálnicích. Tím by došlo ke kompromisu mezi stranami podporovatelů i odpůrců zvýšení aktuální maximální povolené rychlosti na dálnici. Variabilní rychlostní limit by automaticky přizpůsobil maximální povolenou rychlost aktuálním podmínkám, jako je počasí, hustota provozu a v neposlední řadě stav vozovky.
Podle současného ministra dopravy povede zvýšení rychlosti ve vybraných úsecích dálnic v kombinaci s moderní telematikou k vyšší průjezdnosti a vyšší bezpečnosti. Jednat by se mohlo o úseky na zmodernizované části dálnice D11, například mezi Hradcem Králové a Jaroměří, části D3, ale také plzeňské D5 či D8 na území Středočeského kraje. Všechny bude resort dopravy konzultovat s policií. S konkrétní podobou by ministerstvo mohlo přijít na konci roku 2025.

3_3

Je nutné
například vybavit dálnice moderním telematickým zařízením, které upravuje rychlost podle aktuální situace. Proměnné dopravní značení dokáže rychlost např. snížit při špatných povětrnostních podmínkách. Podobný systém zvyšování a snižování rychlosti na dálnicích je běžný v Německu, kde je rychlost na některých úsecích dokonce neomezená, vždy je však upravena takovým zařízením, často je rychlost kvůli provozu a bezpečnosti snížena.

Zdroj:
mdcr.cz
ceskenoviny.cz
idnes.cz