Přivezte nám do Jinočan staré autobaterie, zaplatíme 13,50 Kč/ kg.

Nejoblíbenější barva nových aut

Nejoblíbenější auta nových aut v roce 2025 v ČR

není bílá, ani černá.

1_18

Rozhlédli jste se letos na silnicích a parkovištích u obchodních center? Možná překvapivě se letos stává nejoblíbenější barvou nových aut šedá. Statistiky ukazují, že právě šedá tvoří m zhruba třetinu celého trhu. Proč právě šedá okouzluje české motoristy nejvíce?

Na první pohled
by se mohlo zdát, že v zemi, která si potrpí na výrazné barvy a individualitu, by měla vévodit spíše sytá červená nebo elegantní modrá. Realita je však jiná. Šedá, ve svých mnoha odstínech od stříbrné metalízy po tmavě antracitovou, si získala dominantní postavení. Důvodů pro tuto popularitu může být hned několik.

Praktičnost a nadčasovost
Na šedém laku jsou méně viditelné drobné nečistoty, prach a šmouhy, které jsou na českých silnicích běžné. To ocení zejména ti, kteří nemají čas nebo možnosti auto pravidelně mýt. Navíc, šedá je považována za nadčasovou a elegantní barvu, která nepodléhá módním výstřelkům a bude vypadat dobře v jakékoli době. Šedá je také univerzální barvou, která se hodí k široké škále modelů a značek aut. Působí seriózně a profesionálně, což může být důležité pro firemní flotilu, ale i pro soukromé vlastníky, kteří na sebe neradi poutají pozornost.

Snadnější prodej ojetého vozu
Dalším pragmatickým důvodem může být lepší prodejnost ojetého vozu. Neutrální barvy, jako je šedá, bílá a černá, mají na trhu ojetin širší okruh potenciálních kupců než výrazné odstíny. Volba šedé barvy tak může být i racionálním rozhodnutím s ohledem na budoucí prodej vozidla.

Nemalý vliv na popularitu šedé barvy mají také firemní flotily vozidel. Mnoho firem volí pro své zaměstnance právě šedou barvu z důvodu jednotného vzhledu a snadnější údržby. Velký objem prodejů firemním zákazníkům tak přirozeně zvyšuje podíl šedé barvy na celkovém trhu.

Bílá a červená
I když šedá dominuje, nelze opomenout ani další oblíbené barvy. Bílá si drží stabilní druhou pozici s přibližně čtvrtinovým podílem na trhu. Je vnímána jako moderní, čistá a v létě praktičtější z hlediska pohlcování tepla. Červená a modrá pak s přibližně 12% podílem oslovují ty, kteří přece jen touží po výraznějším vzhledu.

5_14

Historie v ČR
V 90. letech byla paleta barev na silnicích pestřejší. Škoda, dominantní značka, nabízela širokou škálu barev pro modely jako Felicia a Favorit. Oblíbené byly tehdy i syté odstíny červené, modré a zelené. S postupným otevíráním trhu a příchodem zahraničních značek se začala objevovat i stříbrná a další metalické barvy.

Po roce 2000 začala stoupat popularita stříbrné a šedé metalízy. Tyto barvy byly vnímány jako moderní a elegantní. Bílá barva si také postupně získávala na oblibě, zejména kolem roku 2010 začala být vnímána jako velmi módní. Výrazné barvy jako žlutá, oranžová a fialová zůstávaly spíše okrajovou záležitostí. V posledních letech dochází ke zúžení palety oblíbených barev, kdy dominují neutrální odstíny. Výrazné barvy jsou méně časté, ačkoli se občas objeví krátkodobé trend.

3_17

Důvody změn v preferencích barev
Vkus zákazníků se v průběhu času mění. Celkovou statistiku ovlivňuje velký podíl firemních vozidel, které jsou většinou v neutrálních barvách. Svou roli při výběru barvy hraje také její praktičnost a hodnota při dalším prodeji coby ojetiny.

4_17

Ve světě
Neutrální barvy dominují globálně. Bílá, šedá a černá dlouhodobě patří k nejoblíbenějším barvám aut na celém světě, i když jejich pořadí a podíl se v jednotlivých regionech liší.

Šedá je v mnoha evropských zemích velmi populární a často zaujímá první místo. Důvodem je vnímaná elegance, praktičnost a dobrá hodnota při dalším prodeji. Ve Velké Británii je šedá již několik let nejoblíbenější barvou. 

V Asii, zejména v Číně a Japonsku, a také v zemích s teplejším podnebím, je bílá často nejoblíbenější barvou. Odráží sluneční světlo, a proto se bílá auta méně zahřívají. V Austrálii má bílá výrazně nejvyšší podíl na trhu.

Stříbrná barva si dlouhodobě udržuje silnou pozici v Jižní Americe a v Indii. V Indii je stříbrná dokonce nejoblíbenější barvou, je vnímána jako moderní.
Černá je celosvětově oblíbená, zejména u luxusních a manažerských vozů, kde symbolizuje eleganci, sílu a prestiž.

2_16

Barvy mají v různých kulturách
odlišné významy a asociace, což ovlivňuje preference spotřebitelů. V některých asijských kulturách může mít bílá barva i negativní asociace spojené se smutkem, zatímco v západních kulturách je často spojována s čistotou a moderností. Červená může v západních kulturách symbolizovat vášeň a energii, zatímco v Číně štěstí a prosperitu.

Preference barev se mohou lišit i podle typu auta. Sportovní vozy bývají častěji v sytějších barvách než rodinná auta.

V Německu je oblíbená modrá barva. Jižané ve Francii a Itálii dávají přednost sytějším barvám, jako je červená a oranžová. Ve Francii je pak velmi oblíbenou také zelená. V USA je vedle neutrálních barev je poměrně populární červená a modrá.

Vývoj preferencí barev
se mění v různých závislostech, ať už na kultuře a historii, klimatu a ekonomických vlivech, ale také na trendech. 

Jakou barvu auta byste si vybrali vy?

6_10

Zdroj: portal.sda-cia.cz, garaz.cz, portalridice.cz, auto.cz, bestdrive.cz, radiozurnal.rozhlas.cz,