Zajímavosti o pneumatikách
Napadlo vás někdy,
kolik plochy zabírá pneumatika při kontaktu se silnicí?
Pneumatika není jen kus gumy, který nás “drží na nohách”. Jde o vysoce sofistikovanou inženýrskou konstrukci, je vyrobena z více než 200 různých surovin, včetně kaučuku, sazí, textilu, ocelových drátů, křemíku a mnoha chemických přísad. Každá složka má svou přesnou funkci, od pevnosti po přilnavost.
Jejich úkolem
je přenášet sílu - sem spadá veškeré zrychlení, brzdění i zátáčení. Tlumí nerovnosti vozovky - pneumatika tu funguje jako součást odpružení, pohlcuje nárazy a vibrace, čímž nám zvyšuje komfort jízdy. Udrží celou hmotnost auta přesto, že se zatížení dynamicky mění. Dezén pneumatiky odvádí vodu z kontaktní plochy, čímž minimalizuje riziko aquaplaningu a zajišťuje přilnavost i na mokru.
Bočnice pneumatiky se ohýbá tisíckrát za minutu. Při rychlosti 100 km/h se bočnice pneumatiky auta ohne a narovná přibližně 800x za minutu. Tato neustálá dynamická práce klade na materiál obrovské nároky.
Zpívající silnice
V některých zemích, jakou je Japonsko, Čína, Maďarsko a od letoška také Turecko, mají úseky dálnic, na kterých můžete slyšet melodii. Na dálnicích jsou speciálně umístěné drážky, které pneumatiky při přejetí “rozeznívají”. Stačí po nich přejet správnou rychlostí.
Jak je možné, že pneumatika bez tlaku způsobí požár
Při podhuštění pneumatik dochází k několika nebezpečným jevům. Jednat se začne pneumatika deformovat a ohýbat více, než k čemu byla původně navržena. Zvýšené tření generuje obrovské množství tepla, které se hromadí uvnitř pneumatiky. Může se stát, že teplota vystoupá ke kritickým hodnotám, kdy se materiál vznítí.
Ke samovznícení pneumatiky dochází častěji u návěsů a nákladních aut, která nesou velkou váhu. Nízký tlak v jedné z mnoha pneumatik znamená přetěžování těch ostatních. To je jeden z důvodů, proč tento typ vozidel má na každé nápravě dvojité montáže kol.
Všimli jste si barevných teček
na bočních stranách pneumatiky? Červená a žlutá tečka jsou výrobní značkou, které pomáhají při jejich montáži. Označují nejlehčí nebo nejtěžší bod pneumatiky, což je důležité pro správné vyvážení kola.
Proč jsou černé?
Nejdříve byly pneumatiky bílé, ale jak se po nich začalo jezdit na silnici, brzy se ušpinily :-)...
Konec vtipům. Za černotu mohou saze. Opravdu se uhlíková černá přidává do pneumatik, protože zvyšuje jejich odolnost, pevnost i životnost. Saze také lépe pomáhají odvádět teplo a fungují jako UV filtr a antioxidant, chrání gumu před stárnutím a popraskáním.
V roce 1912 společnost B.F. Goodrich začala vyrábět pneumatiky s obsahem sazí, což vedlo k jejich černé barvě. Protože zpočátku byly saze poměrně drahé, někdy používaly jen v běhounu, v části, která se dotýká silnice, zatímco bočnice zůstaly bílé – tak vznikly ikonické "whitewall" pneumatiky. Po roce 1919 už byly výhody sazí tak očividné, že většina výrobců pneumatik přešla na výrobu celočerných pneumatik, které se staly standardem pro automobilový průmysl.
Charakteristický zápach
nových pneumatik způsobuje směs chemikálií, které se používají při vulkanizaci — procesu vytvrzování gumy za vysokých teplot. Typický odér vytvářejí hlavně sírové sloučeniny, které jsou pro výrobu odolné gumy klíčové.
Dusík místo kyslíku
V současnosti nabízí servisy plnění pneumatik dusíkem. Má stabilnější objem při změnách teploty a méně uniká póry v gumě. Pro běžného řidiče je však rozdíl v jízdních vlastnostech a bezpečnosti nepostřehnutelný, navíc výrazně vzrostou náklady. Mnohem důležiější je pravidelná kontrola správného tlaku v pneumatikách. Skutečný význam má plnění pneumatik dusíkem tam, kde je stabilita tlaku a minimalizace jeho tlaku kritická - např. v motosportu, v leteckém průmyslu a u těžké techniky.
Správná péče
o pneumatiky je alfou omegou. Doporučení je alespoň 1x za měsíc zkontrolovat tlak ve všech pneumatikách, dostatečnou hloubku dezénu, která je stanovená zákonem na min 1,6 mm a v neposlední řadě správné uskladnění. To výrazně prodlouží jejich životnost a zajistí větší bezpečnost.
A jak velkou plochu že pneumatika při styku se silnicí zabírá? Každá zhruba velikost lidské dlaně.
Zdroj: cs.wikipedia.org, gumywebshop.sk, pneu-kvalitne.cz, safedriveone.eu, mikona.eu, pneu-jenda.cz, pneuboss.cz